Jumaat, 6 November 2009

LAUK-PAUK


salam Jumaat....

rinie rasa mcm nk masuk kan sesuatu kat sini tapi dok fikir jgk apa la yg nk masuk...huhuhuhu..last terpk masuk kan la piccas masak yg pernah dimasak @ makan janji xla kosong sgt blog ne...ne masak semlm..sticky caramel chicken wings & sayur campur tahu telur...
sayur campur tahu telur
sticky caramel chicken wings


sticky caramel chicken wings ne kOi amik resepi dari FP mamasya asal dari mutiarazura..tapi lau ikutkan bukan chicken wing tapi kOi campur jer bahagian2 ayam yg sedia ada..mmg sedap, thanx mamasya...

resepi sticky caramel chicken wings :-
Sticky Caramel Chicken Wings
Sumber; mutiarazura; My resepi

Bahan-bahan ( 24 keping )
* 12 keping kepak ayam (belah dua jadi 24)
* 2 sudu besar minyak masak
* 3 ulas bawang putih - diketuk dengan kulitnya sekali (tak perlu kupas)
* 1 sudu besar halia dicincang
* 1 sudu besar sos ikan - letak 1 1/2 sb (sos ikan dah masin tak payah letak garam)
* 1 sudu besar kicap - letak 2 sb
* 1 sudu besar sos cili
* 1/4 cawan (60ml) madu

Cara-cara
1. Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bawang putih, halia dan chicken wings, kacau dan goreng selama 5 minit.
2. Masukkan semua sos dan madu, kacau sekejap, kemudian tutup kuali. Kacau sekali-sekala selama 15 minit atau sehingga semua wings masak dan browned (bersalut dengan sos).
3. NOTA : Bila dah masuk madu, sos akan berbuih. Jangan takut bila tengok sos macam hangit towards the end. Bila sos dah agak kering dan bersalut pada wings ia akan jadi sticky dan caramelized macam barbecue chicken. Sedap sangat!

menu-menu lamer...


gulai ayam + pucuk asam gelugur ( kwn kasik) gulai asrong yg tgh fofular mcm ckp k.ratna ( kwn kasi jgk import dari raub)

ini ajerla hehehehe..dh xtaw kat mana simpan gambo2 lain...






Tiada ulasan:

Catat Komen