Isnin, 15 Mac 2010

ermmmmm

ermmmm xtaw nk wat tajuk apa rinie...dah lama rasanyer xupdate blog nie dah ..pas bercuti seminggu kOi xsempat nk update sb bz + malas he3....kali nie kOi nk kongsi kan piccas yg kOi snap semasa pulang bercuti ke kampung di Pahang baru2 nie...kOi lau blk Pahang calu nya mesti seminggu punyer sebab byk aktiviti nk buat...acara wajib calu nyer mesti ikut bapak mertua kOi menoreh dan berkebun serta mengail kat sungai pahang...dulu kOi xpandai menoreh (jgn kata menoreh tgk pisau toreh pon xpernah) tapi sekarang dah boley la sikit2..byk kehidupan kampung dan masakn tradisional pahang kOi belajar dari hubby dan FIL kOi...bila dah citer bab Pahang nie meh kOi nk terangkan nape wujud nyer perkataan kOi dalam blog ini sb kOi nie adalah kataganti diri bagi masyarakat kawasanTermeloh dan sekitarnya..kOi nie sama waktu dgn saya la so sj nk bagi kelainan perkataan kOi digunakan dlm blog nie ngeh..ngeh...ok la jom layan piccas masakan dulu....

PUCUK CEMPERAI

pucuk nie sesuai tuk sayur lemak putih...kOi suka sgt sayur nie...bg org yg pernah makan tahu la macam mana keenakan sayur nie..skrg nie agak susah jgk tuk mendapatkan pucuk nie...FIL ada berniaga sayur2 kampung setiap hari ahad kat kpg, permintaan tuk pucuk ini amat mengalakkan....

gambar pucuk cemperai bg yg xkenal
masak lemak putih pucuk cemperai

IKAN AIR TAWAR

nie gambar ikan patin dan talapia yg kOi snap kat pasar hari...ermm ikan patin nie dah jadi feberet kOi plak lau blk kpg, ikan talapia merah nie mmg kOi suka mkn berbanding talapia hitam tapi satu keistimewaan patin dan talapia nie ialah isi tidak berbau tanah @ rumput kerana diternak dalam sangkar didalam sungai pahang berbanding kebanyakan tempat lain diternak dalam kolam yg x mengalirkan air...lau ada yg berkesempatan ke temerloh jgn lupa menikmati ikan patin sungai pahang taw...calu nyer kat umah ikan patin kOme akan masak asam rebus tempoyak,bakar@goreng pon sodap manakala ikan talapia calunyer bakar atau grg aje...selain tuh byk lg boley dmasak cuma menu td menjadi feberet kOme sekeluarga
atas : ikan patin
bwh : ikan talapia merah

asam rebus tempoyak ikan patin
talapia goreng & pekasam ikan toman yg marbeles

sebenarnya ada lg nk update tuk n3 nie tapi gambo xley upload la lak so kOi teruskan dgn n3 nie aje la agar blog nie xterus bersawang huhu..jumpa next n3 k...assalamualaikum...

6 ulasan:

  1. salam mizwa...weh sedaknya pucuk cemperai..tula koi heran..kenapa org bg mesej dkt blog aok ni mengatakan aok tu koi..hehehe..blur kejap.koi rasa mereka tidak tahu maksud koi tu saya dok..tahla..behnya makanan2 aok makan..lapo melihatnya..rsaa nak lik temelove..huhu..

    BalasPadam
  2. julie : wsalam..ermm tula kOi rasa xramai yg taw he3..lepas kempunan kOi dpt mkn pucuk cemperai tuh last kOi blk dulu xbyk ngat, blk kali nie mmg byk puas giler makan...ehh tapi ada lg taw makanan org sana nnt kOi update hehe..

    BalasPadam
  3. huhu...jgnla buh makanan org sana lg..ekke..tp thanx la..koi pun mcm dah melupakan warisan sana..baguihla aok mengingtkan..ehehe..kampung koi dekat paya kechik.

    BalasPadam
  4. julie : next n3 gulai ikan sungai plak...

    BalasPadam
  5. Sedapnye menu2 mizwa tu...exp. asam rebus tempoyak ikn patin tu...perghhh kasi terliuq ler...hehehe...

    BalasPadam
  6. hi,lama x singgah rumah ni..banyak menu2 yg menarik..mizwa ni navy gak ke?rumah kat mana?dlm base ke kat manjung?ada masa singgah la kat umah saya saya pon dok manjng gak...

    BalasPadam