Khamis, 10 Mac 2011

GULAI ASRONG

AsSalam...
utk n3 nie kOi nk ucapkan terima kasih bebyk kat akk ratna husna....kenal ke???? mungkin xramai yg kenal kak ratna husna kan tapi lau sebut kak madihaA confirm ramai yg kenal kan....ratna husna dgn madiha org yg sama je ratna nama betul madiha nama kat fb nie betoi dok akk hehehehe...(confirm akk baca nyer lau kOi update) :)....
nape kOi berterima kasih kat kak madiha, sebab kerana dia kOi boleh merasakan masakan nie, lau x mn nk carik buah perah tuh...aceli buah perah ni dh lama kak madiha bagi kat kOi cuma kOi xberkesempatan nk buat jer (bz la sgt) lgpon benda boleh simpan tu yg kOi biarkan jgk tapi lelama xtahan jgk nk merasa gulai asrong tuh kan...Ya Allah mmg sedap gilerk gulai tuh bg tekak kOi mcm ada gabungan masak lemak cili api dgn asam pedas mmg besttttttt...hubby yg kureng makan ayam pon bertambah2 nasi dgn ayam...tapi awas gulai nie mmg berapi bg sape yg xtahan xgalakan sb lau buat xpedas mana ada ummmppphhhhhhhh....xmau citer byk2 nnt ada yg terliur mana nk cari buah tuh tapi lau ada yg sudi nk berurus niaga jual buah perah apa salah nya kan hehehe....
jom layan resepi yg kOi amik kat
fp akk madiha tapi versi kOi xletak daun cemomok sb mmg xda dan xkenal pon daun tuh...

AYAM MASAK ASRONG

Bhn :-
1/2 ekor ayam
segengam penuh cili padi kg (lagi byk lagi best.. kalau cili sikit tak jadi gulai ni.. nak cantik cari cili padi yg masak.. tp kalau takde yg hijau pun boleh.. tp kuahnya jd tak berapa cantik.. jg gelap sket mcm yg kumasak tu.. )
3 inci kunyit hidup (pilih yg tua2)
2 sudu besar penuh asrong (buah perah yg diperam)
2 kuntum bunga kantan
1/2 helai daun cemomok (rupanya spt daun apa yer.. mcm daun kunyit tp warnanya hijau gelap & lebih tebal.. baunya spt bau pijat tp kalau takde daun ni.. rasanya kureng.. tp still boleh buat gak la.. daun ni takde jual kat KL ni.. hehe.. aku biasa bwk blk daun ni dari kg dan keringkan dan simpan dlm peti ais utk digunakan waktu perlu )
secekak daun kesum
2 keping asam keping
garam & perasa secukupnya

Cara2 -
-Ayam dibersihkan dan potong kecil
-Tumbuk cili padi, kunyit dan asrong. (aku ni jenis nak cepat & mudah jer.. masuk blender dan blend jer...)
-Jerang air setengah periuk.. masukkan bahan ditumbuk/diblend tadi kacau rata2 kemudian masukkan ayam dan semua bahan2 lain.
-Masakkan hingga mendidih dan ayam empuk.
-Kuahnya agak pekat2 sket gitu.. kalau cair tak best. Rasakan garamnya dan boleh la dihidang.

ntah la jadi ke xgulai kOi nie, kOi kekurangan cili padi yg masak jgk waktu nie (kOi guna cili padi kpg/lada pipit)....hanya kak madiha dapat bg komen jadi ke x nie....papepon terima kasih sekali lagi tuk kak madiha sb sudi beri kOi buah perah tuh..i love u la akk...

7 ulasan:

  1. salam midza..
    aduh duh duhh... dah meleleh air liur akak tgk midza tayang gulai asrong /kalau org jerantut panggil asam rong (kalau tak silap la.. hehe) tengok gayanya memang dah jadi tu.. tp kalau versi mertua akak mungkin kuahnya pekat sikit kot.. selalu dia masak mcm kedekut kuah gitu.. hehe.. actually bukan kedekut.. tp mmg nak kena pekat kalau cair mcm asam pedas tu katanya kurang ummphhh! versi akak pulak jenis tamak haloba sikit sbb nak mkn kuah lebih.. akak letak le bahan2 tu lebih so bolehlah lebihkan kuah.. hihihi... apa2pun.. utk 1st timer mmg dah jadi dah tu.. syabas berani mencuba..! kakak & adik2 ipar akak baru je berani masak sendiri gulai tu baru2 ni jer.. akak menantu ni dah mencuba sejak baru kawin lagik.. hehe.. dorang takut terlebih asrong takut jd pahit.. tp tu ler.. benda ni kalu tak cuba mana nak tau betul tak? kalau dah cuba beberapa kali lama2 pro la.. hihi..
    eh ehh.. dah terlebih2 pulak komen akak kali ni.. SORRY!

    BalasPadam
  2. wasalam kak..
    dah ku katakan akk mmg akan menjengah lau kOi update...kOi saje je lebihkan kuah sebab mmg suka mkn kuah lebey jgk....owhh lau terlebih buah jadik pahit ek nasib la ok je ritu hehehe papepon thanx akk

    BalasPadam
  3. salam..puas sy cri resepi gulai aserong ni..baru ni jmp ni..suke yg amad le weh..huhu..teringgin nk mkn..penah msk..tp hny sekali seumo idop..he2,..bile da teringgin nk mkn,jdik cm ni le..sb tak ingat resepi..huuuhu..nk tny kt mak metua,tp segan..sb resepi ni dl saye mtk n dia le..mak metua kalu masak aserong,perghhh!ta bleh tahan tuhh..mmg tebaikkk la..mak metua sy ad jual aserong..kalu nk oder,any time jerr..hehe

    BalasPadam
  4. Salam. Akk baru balik dr Raub tapi lupa nk beli asam rongnya. akk rasa...first time gulai ayam asam rong pergh!...sedap tak hengat...walau pedas menyengat...menu kenduri kahwin kuah pun x nampak..akan akk cuba masaknya...

    BalasPadam
  5. Salam. Akk baru balik dr Raub tapi lupa nk beli asam rongnya. akk rasa...first time gulai ayam asam rong pergh!...sedap tak hengat...walau pedas menyengat...menu kenduri kahwin kuah pun x nampak..akan akk cuba masaknya...

    BalasPadam
  6. Mcm mne bentuk asrong ye?sy nk msk tp x tau bentuk asrong cm ne

    BalasPadam
  7. Artikel kamu bagus gan! aku selalu menunggu artikel kamu.. Sebagus artikel di site ini peduli ayam

    BalasPadam