Sabtu, 26 Mac 2011

KEK ALUNAN KASIH

Assalam...
Pagi yg sejuk...dari semlm smpi la skrg hujan xberhenti lg lau kat umah sedap nyer tarik selimut tapi apakan daya skrg ada kat opis huhuhu...nie dah masuk tengahari apa menu tuk lunch rini ek tapi lau dapat makan nie .....

v




v




v




kena dgn sambal belacan saja pon sedap jgk nie...nyummm nyummm

petang lak kena kek red velvet yg dilepa krim cis ummmmppphhhh mmmg best la......

utk resepi kek RV nie mmg kOi xmasukkan sebab ini kOi pon amek dari buku kek cawan Lynn Hassan so sapa yg nak resepi g la beli buku tuh yer lgpon kOi mmg malas nk menaip huhuhu tapi lau senang mtk tlg Mr Google jer dah byk resepi RV di pasaran skrg nie....

tapi yg penting nak masukkan resepi kek alunan kasih yg dah lama nie...zaman kek alunan kasih dah berlalu dan kek nie pon dah jadi baja dah hahaha...bape lama baru nk update hohohoho...

KEK ALUNAN KASIH
Sumber : Kak Nor, Kak Am Flora

Bahan :
5 Biji Telur
1 ½ cawan Planta atau (250g) - Kak Nor dan Mas letak 250g butter
2 ½ cawan tepung gandum (ayak sekali dgn baking powder)
2 cawan gula halus (boleh kurangkan..sy guna 1 ½ cwn je)
1 sudu kecil baking powder
½ cwn susu cair**
1 sudu kecil esen vanilla (bole guna perasa lain juga)
Sebuk koko (secukupnya)
Pewarna ( ikut citarasa masing2..)
sediakan tapis teh yg halus..untuk ayak serbuk koko.

Cara :
Pukul planta@butter dan gula sampai kembang...
Masukan telur satu persatu..pukul lagi sampai kembang
Masukan esen vanilla dan susu cair…gaul hingga sebati dan masukan tepung sedikit demi sedikit..
Bahagikan dua bahagian..campurkan pewarna pink dan satu bhgn pwrna hijau…
Griskan loyang dan tabur sikit tepung..masukan adunan pink..ratakan dlm loyang dan ayak *serbuk koko menutupi lapisan pertama…ayak nipis2 jer..
Then masukan lapisan kedua..warna hijau..ratakan perlahan2.. (jgn smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua..
Mcm tu lah seterusnya..smpai adunan abis…
Bakar lebih kurang 45min..160 Degree ikut oven masing2…

Pengalaman akak sendiri :
Utk membuat lapisan kaler2 tu biar tebal sbb bila kita melapis & meratkan adunan tersebut
serbuk koko tak akan terikut sama. Tapi bila adunan yg nak kita lapiskan itu agak nipis/sikit
bila nak meratakan lapisan tu, serbuk koko akak tertarik sama - nanti corak tak akan jadi

Tiada ulasan:

Catat Komen