Jumaat, 11 Disember 2009

SUP AYAM & IKAN GERUT2 STIM...

Lauk pauk yang kOi masak minggu ne..sup ayam dgn telur kicap tuh Mr DB yang request nk makan hari die baru sampai dari Langkawi tuh...so penuh rasa keCINTAan terhadapnye kOi pon masak la..kekekeke..ikan gerut2 stim tuh kOi masak semalam..disebabkan nk nmpak mcm ala2 makan kat kedai kOi masak la butter prawn....kOi buat butter prawn ne ikut suka cara kOi jer tapi kOi ada jgk tgk resepi dari blog k.meen dan k.dayangjack...thanx for both of u...nnt kOi letak kan resepi butter prawn tuh..jom tgk gambo lauk pauk kOi tuh...
utk my dear asben..

gerut-gerut stim
butter prawn
ini resepi dari k.meen

Butter Prawn (4 org makan)
Bahan2 :-
250 gm udang (udang rimau lg best..yg teman buat tuh belen wat mee, tu yg togel jer udang tu
3 biji kuning telur (klu nak serdak banyak, tmbah lg telur tu)
1 cwn myk masak
3 sudu besar butter / margerin (teman guna margerin)
2 sudu teh susu cair or susu segar
3 biji cili padi (hiris halus)
Daun Kari Garam & Ajinomoto secukup rasa..

Cara2 :- (Ramai yg kata, part nih yg leceh tp follow cara kt bwh, insyaAllah jadikk)
- Goreng udang sehingga masak (guna ½ cwn myk) than letakkan dlm penapis. Myk goreng udang x leh guna lagik coz nnti hasil dia x cantik ..
- Masukkan balance myk msk td bersama2 dgn butter..tggu sehingga butter cair - Masukkan kuning telur (pukul guna garpu + dgn susu dulu), tuang telur perlahan2 dlm kualai & MESTI sentiasa dikacau..
- Msukkan cili & daun kari (jgn behenti mengacau)..
- Perisakan dgn garam & Ajinomoto (berhati2 dgn garam coz margerin or butter dah masin)
- Kacau lagi sehingga berbuih-buih (Buih akan memenuhi kuali) ± 2 minit - Sdh garing tuangkan ke atas udang yg didlm tapis td..Tggu sehingga myk betul2 tus, br hidangkan..

nie plak resepi dari k.dayang dan gabungan kenalan die zana..pape pon thanx pd both of u...

Bahan-bahan :
10 ekor udang basah (diperap dgn sedikit lada hitam, sos tiram, jus lemon dan kicap manis dan digoreng hingga masak. Atau nak senang, diperap dgn sedikit garam dan digoreng mcm biasa)
1 biji telur A ( dipukul sedikit)
2 ulas bawang putih dicincang)
2 cm halia (dicincang)
sesenduk mentega (boleh adjust sendiri)
1-2 sudu makan kelapa parut
1-2 tangkai daun kari
2 sb susu cair
1 sudu makan gula
5-6 biji cili padi (dihiris)Cara-cara :
Cairkan mentega di dlm kuali leper. Tumis bawang dan halia hingga perang.
Masukkan daun kari dan cili padi. Kacau lagi.
Masukkan kelapa parut dan gula. Kacau lagi hingga naik bau.
Tuangkan telur yg sudah dipukul tadi sedikit demi sedikit sambil dikacau secara memutar.
Masukkan susu cair dan kacau lagi. Tapiskan sebelum digaulkan bersama udang.

tapi kOi buat ikut cara sendiri kombinasi dari resepi2 ne...akhirnya resepi kOi buat xmengancam sgt la terasa ada yg kureng(bukan salah resepi di atas taw kOi yg suka2 nk tunjuk teror la kekunun) so lau nk try ikut la resepi 2 org akk ne ttu sedap...

nie plak telur kembar yg kOi jumpa masa nk buat telur kicap, saje je amik gambo sb nye pagi sebelum masak telur kicap tuh kOi goreng mee pehtu nk letak telur jumpa telur kembar jgk..sbnarya dlm minggu pas 4 kali kOi jumpa telur kembar..pehtu dlm hati nie selalu la terdetik ALLAH nk kurnia kan aku anak kembar ke mcm k.ida @marlidaFP tuh..lagipun kOi ne xda anak lg walaupon dh 5 tahun kawen..harap2 kawan2 sume doakan la kOi agar dikurniakan anak...kekdg sedey jgk biler org asik tanya bile nk ada anak ne( mcm la kOi ada kuasa tuk ttu kan bila boley beranak) xkurang jgk saudara mara yg marah2 konon nye kami ne xnak anak lg tapi dalam hati sape yg tahukan...k la dh melalut kOi ne...jumpa next n3 k..daaaaaaa

Tiada ulasan:

Catat Komen