Isnin, 15 Ogos 2011

NASI KARI AYAM

Assalamualaikum....

salam di pagi senin yg dingin ini...kat tempat kOi sejuk je semlm hujan,dah bape hari hujan kat sini alhamdullilah xterasa sgt puasa lau sejuk2 gini...sekejap je masa berlalu yer dh 15 hari kita berpuasa tinggal lg beberapa hari aje sebelum aidilfitri menjelma...

Ya allah betapa susah nya kOi nak masuk umah ni nk "mencuci" umah nie,bape kali cucuk kunci umah xlepas2 ntah la kenapa,merajuk agak nyer sb lama terbiar :( ....nasib la last boleh jgk masuk..bulan pose nie dah rajin pulok kOi memasok,yelah lau nk beli kat param lauk lebih kurang sama je setiap hari baik masa sendiri xda la gejala sakit perut berlaku...bukan xpergi lgsg ke param, pergi la jgk bila hubby mengajak tp bukan beli sgt pon sekadar berjalan mencuci mata dgn aneka juadah yg byk tuh tp yg serunuknya masa bulan pose ni dpt lihat mcm2 jenis kuih muih tradisional yg keluar tuk menambat selera pembeli...lauk pauk dan juadah lain jgn ckp la bermacam2 jenis yg ada...tp masakan sendiri jugak yg sedap kan!! hehehe

NASI KARI AYAM nie memula nmpk kat umah KAK NOR, tertawan abes bila baca kat umah kak nor, apalagi kOi pon terus ler buat lgpon bahan2 pon mudah aje...resepi dari KAK PAH a.k.a IBUNDO...menurut bundo resepi ni dah lama beliau masak sejak awal perkahwinan beliau lg...jom tgk resepi kot2 ada lak yg nk cuba memasok,kOi c&p dari umah banglo kak nor aje...try la mmg xrugi memcuba nya,mmmg sedappppppppp.....



NASI KARI AYAM
resipi : Ibundo
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Bahan:
3 cawan beras basmathi
1/2 ekor ayam ataupun lebih dipotong biasa
4 sudu besar butter atau majerin
8 cawan santan dari sebiji kelapa
3 sudu besar rempah kari
4 ulas bawang merah dihiris
2 ulas bawang putih dihiris
1 inci halia dihiris panjang
rempah tumis empat sekawan
1 cube stok ayam kalau suka
sedikit daun ketumbar
daun kari ~ yg ni k.nor tambah-kOi boh jgk
1 sudu besar lada hitam ~ ditumbuk (yg ni k.nor tambah gak)-kOi boh sos lada hitam malas nk menumbuk lada hitam
garam

Cara:
Beras basmathi dibersihkan dan di tos kering airnya. Ketepikan.
Panaskan butter/majerin dalam periuk. Masukkan bawang merah, bawang putih, rempah empat sekawan, dan halia. Tumis sehingga naik bau. Masukkan rempah kari. Tumis sehingga rempah kari masak. Masukkan ayam. Kecilkan api dan biarkan air ayam keluar. Apabila air ayam kering, masukkan santan, garam, stok ayam dan daun ketumbar( k.nor letak daun kari sbb daun ketumbar k.nor masukkan dlm nasi bersama ayam). Masak sehingga ayam lembut dan masak. Padamkan api. * K.Nor masukkan lada hitam yg ditumbuk tu sekali dgn bahan2 lain spt santan, garam dll tu..

Kemudian curahkan kesemua bahan yang dimasak tadi ke dalam penapis. Ambil kuahnya dan masukkan ke dalam beras di rice cooker. Pastikan kuah itu cukup untuk menanak nasi sebanyak 3 cawan beras itu. Kita dah biasa masak nasi dan tentu tahu berapa banyak air yang nak digunakan. Tapi untuk nasi ini, sila lebihkan sedikit airnya daripada ukuran biasa. Kalau kuah tak cukup, tambah sikit dengan air. Kalau kuah terlebih, jangan habiskan. Boleh buat kuah untuk makan nasi nanti.

Apabila nasi sudah 3/4 masak, masukkan ayam dan segala macam tok nenek yang ada bersama ayam itu ke dalam periuk nasi. Gaul dan tanak nasi hingga masak.

kOi masok nie utk makan berdua aje so byk benda yg kOi adjust blk,yelah lau ikut sukatan nie mau 2 hari kena mkn taupon cik tong berbuka bersama kOi pulok...kOi masok nasi dgn sayur campur dan air asam aje...air asam kOi tuh xda bawang hahaha bawang habis xsedor diri kah3 last makan aje la ayo asam tanpa bawang...
terima kasih tuk bundo kerana sudi share resepi nie dan xlupa tuk kak nor yg buat promosi tuk nasi nie....

3 ulasan:

  1. lupa password ke? hehehe.. duk asik tertangguh je kome nak buat nasi ni.. haii bila la dtg seru neh

    BalasPadam
  2. ntah la weh...rasa tenet ke lappy gila xpon aku yg gila hahaha...buat la weh sedap...

    BalasPadam
  3. sedap nih....

    BalasPadam